Friday, August 27, 2010

12 sätt att företaga med hjärta

1. Fundera på vad du jobbar för snarare än vad du jobbar med.
2. Fokusera på vad du kan ge och göra (lösningar, tillfredsställda behov, en lite bättre värld) snarare än vad du kan få (pengar, prestige, publicitet etc).
3. Ta inte dina kunskaper och din erfarenhet för givet. Det du har är unikt och just dina talanger har en målgrupp som väntar på att du ska dyka upp i deras värld.
4. Sätt priser som gör dig exalterad och glad. Om du tror på din produkt eller tjänst så kommer dina kunder, medarbetare och samarbetspartners också att göra det. Och ju mer du tjänar, desto mer kan du hjälpa människor som har det svårt. Låt Steve Jobs bli din förebild.
5. Bli grönare. Fundera på hur du kan göra ditt företag mer miljömedvetet genom att gå igenom allt du gör och producerar samt vilka leverantörer du väljer att jobba med.
6. Social Responsibility! Borde vara en självklarhet om man har mat på bordet varje dag och ett företag som drar in pengar. Vad klappar ditt hjärta för och vad kan du ge till dem i form av tid eller pengar?
7. Skit i trender, framtidsanalyser och vad man "borde" göra som företagare. Gör det du vet är rätt för dig och det du brinner för att göra så blir det bra. Fråga: "När är jag som allra bäst?" och gör sedan det fokuserat.
8. Automatisera så mycket som möjligt för att kunna lägga din tid på det du är allra bäst på att göra. Hitta kärnan och passionen i din verksamhet och delegera resten. "If there is a will there is a way".
9. Gör det omöjliga. Om inte du så vem?
10. Nischa dig så att dina kunder känner sig sedda. Ju tydligare du är med vem du är bäst på att hjälpa, desto större är sannolikheten att du får jobba med just dessa guldklimpar.
11. Struktur + fokus = framgång. Bara för att man är kreativ betyder det inte att man inte behöver ramar, rutiner och struktur. Snarare tvärtom, ju tydligare kantlinjer, desto lättare att måla utanför dem.
12. Hitta ditt sätt att "sälja". Marknadsföring behöver inte vara mingelpartyn, kalla samtal eller annonser. Kundvård, skrivna artiklar eller sponsring av ett välgörande ändamål kan vara minst lika effektivt. Regel ett: gör aldrig något där du känner dig maximalt obekväm (ingen blir glad av det). Fokusera istället 100 % på de strategier som känns självklara, kul och lika lätta som att andas.

No comments: