Wednesday, October 7, 2009

Vishet är finare än snus

"I consider myself a Hindu, Christian, Muslim, Jew, Buddhist, and Confucian". Mahatma Gandhi

Immanuel Kant myntade begreppet "det kategoriska imperativet" som innebär att vi alltid ska försöka handla så att regeln för vårt handlande kan bli lag. Med andra ord, det jag gör idag - stort som smått - skulle bli efter-apat av resten av världen. Frågan är om jag skulle gilla den värld jag då ser framför mig?

Att vara vis är att kunna omsätta den kunskap och erfarenhet vi har i praktiken och att ha fokus på vad vi kan bidra med snarare än vad vi kan få ut av en situation. Buddha sa att "aldrig går en effekt av en handling förlorad", vilket sammanfattar förmågan att leva ett medvetet liv. Varje steg vi tar, varje ord vi uttalar och varje tanke vi tänker påverkar inte bara oss själva utan alla människor vi möter.

Om kan vi lära oss att bemästra våra tankar har vi också kapaciteten att föda fram de kvinnor eller män vi är kapabla att vara. Kvinnor och män som känner sig villkorslöst älskade oavsett omständigheter och som har förmågan att älska villkorslöst utan tankar om att få något tillbaka. Människor som väljer djup framför yta och som ser bortom svagheter och begränsningar hos andra. Som tar ansvar, drar sitt strå till stacken och som vet att "vi" är starkare än "jag".

Det är lätt att tro att bara för att vi går på den här jorden har vi också vetskapen om hur man lever livet på bästa sätt. Detta trots att våra skolor och vårt samhälle ofta bortser från just det. Vi lär oss vilka krig som utkämpades på 1300-talet, vi lär oss hur kroppens celler fungerar, men vi förutsätts veta - utan att lära oss det - hur man lever ett gott liv som en god medmänniska.

Min kollega Carl Lindeborg skrev nyligen om "vishetens comeback" i ett nyhetsbrev. Kan det vara så att alla finans-, miljö- och personliga kriser vi går igenom nu egentligen är en räkmacka in i visdomens land? Jag tror det. Utan att ha upplevt smärta är det svårt att känna medkänsla med andra. Utan kriser är det få som är villiga att göra det jobb som krävs för att förfina våra personligheter. Utan svarta nyanser är det omöjligt att navigera i ett helt vitt rum.

Kloka förebilder hittar vi överallt, både levande och döda. Jag går gärna till så ursprungliga källor som möjligt för att hitta dem. Vem har Obama inspirerats av? Vem har Martin Luther King inspirerats av? Vem har Gandhi inspirerats av? Där någonstans hittar vi en källa som aldrig sinar på visdom och som vi kan ta med oss var vi än går.

No comments: