Friday, April 23, 2010

Det är i detaljerna det sker

Jag hörde Tony Robbins prata om sin första golf-svingYouTube härom dagen. Tricket för att få bollen dit man vill är att ändra vinkeln på klubban någon millimeter för att få bollen ett antal meter åt vänster eller höger närmare målet. En enda millimeter gör flera meters skillnad...efter ett antal meter.

Precis likadant är det med vår egen förändring. Om vi ändrar en liten vana eller ett mindre smickrande beteende om dagen, kommer vi att vara nya kvinnor och män om några veckor eller år - beroende på hur hängivna vi är. Det är de små stegen som knappt syns som gör mest radikal skillnad på lång sikt.

Om vi är dedikerade, fokuserade och medvetna om vad som är inte bara viktigt utan också viktigast kan vi komma till månen. Speciellt om vi slutar tro att vi bara kan nå trädtopparna för att vi är för gamla, unga, fula, snygga, smala, tjocka. Det är tankarna som ligger i vägen för storverken, och det är de små detaljerna som gör att vi en dag plötsligt kan säga att "jag gör inte så längre" eller "jag är framme".

2 comments:

Cecilia said...

Jag var på en liknande föreläsning en gång. Då var metaforen att om golfbollen ska kunna förflytta sig framåt måste man först ta klubban bakåt för att få kraft till en sving. Alltså betyder detta att man måste titta bakåt (vem är jag, var kommer jag ifrån, vilka erfarenheter bär jag med mig?) för att få kraft att ta sig vidare i livet. En kombination av dessa två metaforer (din och min) tror jag kan vara ett bra recept på framgång i livet. Eller vad tror du? Kram på dig, Sofia, från Cecilia i Helsingborg

Sofia Sivertsdotter said...

True tror jag! :) Kram tillbaka! Sofia x