Monday, November 15, 2010

To do.

Att göra-listor. Hatade och älskade. Jag tror på korta, effektiva och viktiga listor. Meter upp och ner med göromål som varken är viktiga eller bråttom verkar väldigt dumt.

3 uppgifter per dag verkar smartare. Viktiga, meningsfulla, kreativa och tydliga uppgifter, som lämnar en känsla av rak rygg och en natts god sömn efter sig. Avsaknad av "lull", frihet från påtvingade måsten och en genuin känsla av att det här vill jag göra för att känna mig stolt och för att vara på god väg emot att bli den människa jag vill vara. Testa Now Do This om du föredrar dator framför papper och penna. Läs Zen Habits artikel "The minimalist's guide to cultivating passion", eller läs "The Four Hour Work Week" av Tim Ferriss.

Varför listor och varför vara produktiv över huvud taget? När vi är 102 och tittar tillbaka på vårt liv vill vi förmodligen inte se år som slösades bort på "ingenting". Fokus på rätt saker en dag i taget är motgift. Om vi vet vad vi måste "hinna med" innan vi lämnar jorden är det väldigt lätt att veta vad som ska plitas ner på listan. Antingen "sväljer vi den fulaste grodan först" (bok av Brian Tracy) för att få energi till de lite mindre uppgifterna, eller så låter vi de små ge kraft till de större. Ju mer vi fokuserar desto starkare blir vi i vårt fokus, precis som vilken muskel som helst. Ledord: do.

2 comments:

Anonymous said...

Du får alltid igång mig. Nu bokade jag ett viktigt möte som jag har dragit på i hundra år. Forsätt blogga, fortsätt inspirera.

Damien R

Sofia Sivertsdotter said...

I will Damien. ;)