Tuesday, November 16, 2010

Praise for the morning

Det finns få saker som i mina ögon är dåliga på morgonen. Jag älskar att få vakna, älskar att träna det första jag gör och älskar att ha en helt ren dag framför mig. Förstår att andra får samma känsla av kvällen eller natten då jag sover som bäst, men min peak-hour mellan 06 och 12 är svårrubbad.

Tror stenhårt på att så som jag startar dagen tenderar dagen att bli. Formen på mina rutiner varierar men det som alltid kvarstår är att jag har en rutin. Någon form av meditation, någon form av fysisk aktivitet, någon läsning och så en tydlig plan för dagen. Ju tydligare planen är, desto mer hinner jag med på kort tid. Ju djupare meditation, desto större känsla av lugn och stabilitet. Ju mer fokuserad träning, desto större fokus också på mina uppgifter resten av dagen.

Det är också svårt att känna sig stressad om dagen börjar med gott om utrymme. Frihet från att släpa träningskläder till jobbet, gott med en lugn frukost i magen och känslan av morgonstundens klara luft och tydliga intryck i sinnet.

Att kliva upp tidigt på morgonen kan också vara ett sätt att öva sig i disciplin. Inte så mycket för den tidiga morgonens skull som för styrkan i att gå emot kroppens impuls. Man får en ordentlig belöning när man väl är uppe i form av energi av solens rytm, och när den första kanske lite småögda kvarten är avklarad så är det svårt att se nackdelarna med en tidig start. Sommartid får man ta del av kvittrande fåglar, soluppgångar och nyspunna spindelnät. Vintertid kan det vara underbart att vara färdig för dagen när det ljusnar och att kunna "cocoona" när mörkret faller.

Dagens första tips för er som vill bli morgonpigga: Ta bort snoozefunktionen och kliv upp när det ringer. Gör det bara. En fot i taget på golvet och så in i badrummet. Andra tipset: Skapa en så härlig morgonrutin att du längtar och inte kan tänka dig att ligga kvar om ingen tvingar dig. Tredje tipset: Lägg dig en timme tidigare i en veckas tid och se om det blir lättare att kliva upp.

2 comments:

Ulrika Forsell said...

Good Stuff - Sofia! Precis så är det! Möta dagen - istället för att mötas av dagen. En påminnelse till en gravid "vata-kvinna" som lagt sig till med sovmornar...

Sofia Sivertsdotter said...

:) Sov du min pärla, ni behöver det säkert.

Sköt om till vi ses - snart!
Sofia x