Tuesday, January 5, 2010

Tänk om.

"What if there was no what if to what if about" - någon mer än jag som "what-if-ar" ibland? Tänk om x händer, tänk om x går åt skogen, tänk om jag blir sjuk, tänk om hon inte tycker om mig, tänk om... Ganska långrandigt tänkande och fullständigt meningslöst på exakt alla tänkbara sätt. Ja, det kan gå åt skogen hela rasket, men det är ganska idiotiskt att spela upp ett scenario i hjärnan innan det ens har hänt, och kanske inte ens kommer att hända. Och idioter, det vill vi ju inte vara, eller hur?

Snäppet mer konstruktivt är tänk om det blir ett fantastiskt år, en strålande resa, en perfekt hälsa, en jämn strid av framgångar utan slut, kassar med pengar som bärs in till din tron där du sitter och knaprar hallon (don't ask me why). Tänk om. Tänk om det är meningen att vi ska vara lyckliga, att du ska bli ekonomiskt och känslomässigt oberoende och att jag ska lägga ned mitt "what-ifande". Tänk om Livet alltid har en plan som är större och oändligt mycket bättre än vår egen och att det inte är vår uppgift att styra det som vi inte kan styra - livet självt.

Det sägs att "hur" inte är upp till oss. Bara "vad". Så - vad vill jag riktigt riktigt mycket? Förmodligen samma sak som livet självt eftersom livet bor i mig tillsammans med kraften att föra ut den i handling med de två ben jag utrustats med. Sitta på rumpan och vänta på guld och gröna skogar? Nej. What-ifa om det bästa tänkbara och sedan jobba samma rumpa av oss för att komma dit? Ja. Piece of cake. Precis som livet självt.

No comments: