Tuesday, August 31, 2010

17 år i kloster - nu tillbaka i Sverige

Han var en välavlönad direktör. Han hade tjänstebil, sekreterare och en bra lön. 1991 bestämde sig dock Björn Lindeblad för att hoppa av sin karriär. Han blev tiggarmunk i Thailand och fortsatte på klostervägen under 17 år. Nu är han hemma i Sverige igen och undrar om han gjorde fel då han tog på sig jeansen och lämnade gemenskapen på klostret.

"Intellektet är en utmärkt tjänare, men en dålig mästare. Det finna annat att lyssna till" menar Björn Lindeblad i SvD: s artikel (publicerad den 29 augusti) och fortsätter: "Jag slås av den hårda individualiseringen i Sverige. Så mycket handlar om Jag, Mitt liv, Min livsplan, Mina livsmål. Jag inser att jag har tappat nästan allt intresse för att tävla och konkurrera, jag som var så bra en gång i tiden".

På 17 dagar kan det hända mycket om man satsar allt. På 17 år blir man en helt ny människa vare sig man vill det eller inte, speciellt om det finns en form och struktur för den andliga utvecklingen. Det enda sättet att komma långt är att gå djupt. Och för att gå djupt måste vi vara ensamma med våra tankar för att hinna tänka klart dem. Fragment av drömmar, värderingar och visioner för världen kan aldrig bli till stabila monument som står kvar när det blåser om vi inte hedrar dem och tar hand om dem som om det gällde livet självt. Kanske är det hela poängen, att komma ihåg att det gäller livet självt och att det är först när vi tar rätt saker på allvar och rätt saker med en klackspark som vi går både djupt och långt samtidigt och automatiskt. 

För er som vill höra mer från Björn så intervjuas han i Studio Ett i P1 den 1 september. 

1 comment:

Cecilia said...

Såg denne man på TV för någon månad sedan (minns ej vilket program). Helt fantastisk människa och vilket mod att bara släppa allt! Jag håller helt och hållet med om att vi mår bäst i gemenskapen, vilken tyvärr inte är så utbredd numera.