Wednesday, September 1, 2010

Galen eller geni?

Den här mannen kallar sig "The Liferegenerator" och har flera tusen tittare på sin Youtube-kanal varje dag. Han har tagit sig ur alkohol- och drogmissbruk, delar med sig osvenskt ärligt ur hela sitt känslomässiga spektrum och han är fullkomligt passionerad när det kommer till området kost.

Första gången jag såg Dan McDonald som han heter, trodde jag att hela kanalen var ett skämt. Sedan började jag förstå att denna 36-åriga man, som bor i en husbil med sin Krista på vägarna runtom i USA har "något" som jag inte riktigt kan sätta fingret på, men som får mig att bli glad, trots (eller tack vare) en anskrämlig layout, skön frihet från prestige och totalt amatörmässig inspelning av alla filmer. Ibland hör man inte vad Dan säger för att det blåser så mycket, men det gör liksom ingenting. Han hörs ändå - ord är inte allt.

Dan cyklar från Seattle till Kalifornien. Han åker på turné med en lastbilschaufför med magcancer som tack vare Dans rawfood går ner nästan hundra kilo - inklusive alla tumörer. Han intervjuar sina mentorer och är så ärlig och privat att jag nästan rodnar framför datorn. Men han är cool. Respekt till Dan och alla som han dagligen inspirerar runtom i världen. Du hittar honom här.

No comments: