Monday, August 16, 2010

Caring is sharing

I somras spenderade jag åtskilliga timmar på Nobelmuseet i Oslo och deras utställning "Strengths and convictions" om Sydafrikas nobelpristagare och Obamas väg till fredspriset.

Egentligen behöver vi bara de där två orden för att göra det Nelson Mandela eller Desmund Tutu gjorde. Styrka och övertygelse. Styrka att stå upp för det vi tror på, att fortsätta gå när det blåser motvind och att bygga på våra styrkor snarare än på våra svagheter. Och en övertygelse så stark att allt tvivel faller bort, oavsett vad det är vi vill åstadkomma.   

Veckans bok för min del är Andrew Claphams "Human Rights". Jag kommer att läsa grundkursen i mänskliga rättigheter i höst, men med frihet från universitetets föreläsningar. Jag föredrar att lära mig genom att göra och kommer att kombinera läsandet med ett gäng interna kurser på olika hjälporganisationer. Och med action där jag behövs.

If you can't find a job - make one. Och likewise: om du tycker att du har suttit av tillräckligt med universitetsföreläsningar i ditt liv, men vill ha kunskapen - låna litteraturlistan men strunta i ladok-utdraget. If you can dream it you can do it, vad det än gäller. Men speciellt när det gäller något som är större än bara vårt eget väl och ve.

"If you can't be a highway, just be a trail.
If you can't be the sun, be a star.
For it isn't the size that you win or you fail -
Be the best of whatever you can be."

Douglas Mallock

No comments: