Tuesday, September 14, 2010

Idéer är bara värdefulla när de blir till handling

Ju mer "zing" i varje liten detalj i företaget, desto större sannolikhet att det blir en långkörare på marknaden. Och ju mer personlig touch, desto roligare för kunder och alla som kommer i kontakt med företaget.

Storytelling, extrem layout, två gamla produkter som sätts ihop till något helt nytt, nytt forum för gammal produkt, mindre format för stor produkt, smalare nisch för existerande tjänst. Sätten att komma upp med något nytt är många. Är man visionär är det dessutom det alla lättaste att spåna fram idéer. Det kluriga är att sedan omsätta dem till handling och produkter eller tjänster som marknaden vill ha.

Superentreprenören Richard Bransons 5 tips för den vinsttörstande entreprenören ur tidningen "Entrepreneur":  

1) Gör det du älskar att göra. Du startar med ett vitt ark framför dig som du ska fylla och spendera massor med tid på - låt det bli kul, annars kommer livslängden på produkten bli kort.  

2) Skapa något som sticker ut, något radikalt annorlunda som syns även i mörker.  

3) Skapa något som du och din personal kan vara stolta över, du måste kunna stå för det du gör till 100 %.  

4) Var en bra ledare, dvs en bra lyssnare. Ge beröm och få dina anställda att känna sig som en älskad familj.

5) Var synlig. En bra ledare fastnar inte bakom ett skrivbord utan är ute i verkligheten och ser till att företaget kommer att överleva.

Alla visitkort kommer från siten Creative Bits.

No comments: