Monday, September 20, 2010

If you see something- say something

I New Yorks tunnelbana finns överallt skyltar som uppmanar oss att öppna munnen om vi ser något som verkar konstigt eller fel. Säga vad man säga vill om amerikaner, men i New York kan de i mina ögon konsten att ta hand om varandra. Jag bevittnade en gång en kvinna som fick en hjärtatack på tunnelbanan. Hon segnade ner helt blå i ansiktet och i stället för människor som tittade åt ett annat håll eller klagade över att det blev förseningar till jobbet, såg jag ett femtiotal individer springa fram för att göra allt de kunde för att rädda kvinnan.

Kanske är det vår avsaknad av nationella krig eller större katastrofer som fått oss att glömma vikten av medmänniskor som ställer upp för varandra. Kanske är det bilden som media har målat upp av hur farligt det är ingripa när man ser något som fått oss att förlora vår stake? Kanske är det en tro på att "Sköt dig själv och skit i andra" faktiskt fungerar?

I helgen gick jag en informatörsutbildning för ECPAT och Schyst resande i Stockholm och inser återigen att kunskap är makt. Det är lätt att blunda för företeelser som man inte vill ska finnas, men det är just min okunskap eller ovilja att göra vad jag kan som möjliggör att över 2 miljoner barn världen över utnyttjas sexuellt varje år. När jag tänker på att skulle kunna hända min systerdotter vill jag spy.

Var tionde svensk har enligt en undersökning från Temo sett tecken på barnsexturism på resa utanför Europa de 3 senaste åren. Flertalet av de som köper sex med barn är inte pedofiler utan "vanliga" Svenssons med villa, fru och vovve. Och flertalet åker - än så länge - aldrig fast.

Ju fler som anmäler vad de ser eller misstänker, antingen direkt till Polisen antingen i Sverige eller utlandet eller till ECPAT Hotline, desto större är sannolikheten att fler sexköpare får sitt straff. Det är alltid bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite och på ECPAT kan man få information om vad mer man kan göra mot barnsexhandeln, bland annat skaffa information på deras hemsida, gå med i deras grupp på Facebook, fråga researrangörer, hotell och resebyråer hur de jobbar för att stoppa sexturismen, skriva insändare, prata med vänner och bekanta eller gå med i ECPATS panel på deras hemsida. ECPAT hittar du här.

No comments: