Thursday, September 9, 2010

Kreativitet är motsatsen till likgiltighet

Quincy Jones svar när en journalist frågade honom hur han visste att hans nya låt skulle bli en hit: "Some people in the music business believe in using focus groups and other research strategies. I believe in goosebumps". Teori: om jag får gåshud av något som jag har skapat är sannolikheten stor att i alla fall ett gäng andra människor också kommer att få det.

Författaren och läraren Jurgen Wolff som bland annat har skrivit boken "Creativity", rekommenderar att man skriver dagbok innan varje stort projekt och regelbundet svarar på följande frågor:

  • Vad vill jag att användaren ska känna när de provar det jag har skapat?
  • Vilken del av projektet är mest spännande för min personlighet?
  • Vilka unika talanger, gåvor och styrkor tar jag med mig in i projektet?
  • Åt vilket håll vill min intuition att jag ska gå?
  • Vilka 10 anledningar finns till att det här projektet kommer att bli framgångsrikt?
  • När projektet recenseras, hur tror jag att kritiken och lovsångerna kommer att låta?
Det enklaste enkla: För att andra ska kunna bli exalterade av något, måste du först bli det själv.

No comments: