Friday, September 10, 2010

"Nothing will work unless you do"

Maya Angelou är skådespelerska, var en varm förespråkare för medborgarrättsrörelsen på Martin Luther Kings tid och är myntare av citatet ovan. Hon har också sagt: "Bitterness is like cancer. It eats upon the host. But anger is like fire. It burns it all clean".

Det är lätt att hitta massor med kloka citat och människor, eller vänta på att de ska dyka upp som vita riddare. Jag tror dock att det är bra att påminna sig om att vi är dem som vi väntar på. "Nothing will work unless we do", och om halva Sveriges befolkning väntar på att det ska dyka upp en karismatisk ledare som vägleder eller räddar oss, riskerar vi att få vänta länge med vårt eget liv som insats.

Jag är ett fan av böcker, mentorer och går dessutom igång på möten med människor, men om jag glömmer bort att den högsta auktoriteten i mitt liv bor i mig, är jag ganska snart rökt. Om jag sneglar till höger och vänster för att se om det jag gör är OK blir resultatet ofta trist som graven. Om jag däremot fokuserar på vad jag kan bidra med, fattar kloka beslut utifrån en sund och stabil kärna i mig snarare än mitt ego och har så fullt upp med det som är viktigt att jag inte ens har tid att tänka på vad andra tycker, blir allt mycket roligare.

Jag höll en föreläsning om mod i morse och några i publiken delade med sig om sina modiga handlingar i livet. En man sa att det modigaste han gjort var att gå emellan två killar i ett bråk som höll på att urarta. Respekt. För att göra det behöver man både mod, civilkurage, värderingar som är stabila och förmågan att handla snabbt när det väl gäller. Och en sund ilska. Anser man att det är fel med våld är ilskan en enormt positiv drivkraft för att återkoppla till citat nummer två.

Det är när vi nöjer oss, blir likgiltiga och bittra eller låter någon annan göra det som vi inte själva vågar eller orkar göra som samhället spårar ur. Det är när vi blir rädda för att bli arga som vi verkligen bör vara rädda för de tryckkokare vi till slut blir utan att uttrycka våra känslor. Om våra känslor inte fungerar så fungerar inte vi. Om vi inte står upp för det vi tror på blir vi en del av likgiltigheten och om vi skjuter upp till på måndag det vi kan göra i dag, blir helgen inte lika skön! Önskar er en fantastisk helg.

2 comments:

Ulrika Forsell said...

Så sant Sofia! Otroligt bra skrivet - du är en stjärna...precis som vi alla är stjärnor i våra liv. JA! fram för mer mod och låt ilskan bära oss ut ur bitterhet och offerkoftor. Va den skillnaden du själv vill se i världen :) kram och Be Happy!

Sofia Sivertsdotter said...

Kram tillbaka! :)