Tuesday, September 7, 2010

Om makten att förändra

Om jag hade hunnit med vad Martin Luther King Jr hann med under sitt 39-åriga liv hade jag kunnat stå med väldigt rak rygg. Jag tänker att "hardship is the pathway to peace" och att om man lär sig något av sina motgångar så kommer man långt på kort tid. Martin var stark nog att stå upp för de orättvisor som han drabbades av och hans övertygelse var så stor att han inte var rädd ens för att dö för dem.

Den av Martin Luther Kings böcker som har betytt mest för mig är "Strength to Love" - en samling tal som kom ut 1963 - samma år som Martin blev Man of the Year i TIME magazine och året innan han fick Nobels fredspris. Jag brukar stryka under det i böcker som skulle kunna bli bakrutedekaler (allt efter Neale Donald Walsch), men i Stength to Love hade det varit betydligt lättare att stryka över de få ord som inte berör. Blir fascinerad över att man kan sympatisera så mycket med en man som har en radikalt olik bakgrund, en religiös övertygelse som jag inte delar och som dessutom levde i en helt annan kulturell värld än vad jag gör.

Gillar tanken på att man kan ha en mentor som är död sedan årtionden, som bodde i en annan världsdel och som skriver så vackert att jag får gåshud. Gillar tanken på att vi alla har makten att förändra och att de små handlingar vi gör för det vi verkligen tror på också kan förändra en hel värld. Gillar tanken på att om jag sätter mina principer före mig så kommer jag längre än vad jag hade gjort om jag kämpat för att uppnå en personligt mål.

No comments: